Luft blir
ofte forstått som oksygen (O2). Når man undersøker lufta rundt oss
nærmere, vil vi oppdage at lufta kun består av 21% oksygen. Resten av lufta
består av 78% nitrogen (N2), 1% Argon (Ar), ca. 0.0385%
karbondioksid (CO2) og vanndamp. Bernoulli, en naturviter fra 1700-tallet
kom med teorien om at trykket i en strøm av enten en væske eller gass varierer
som følge av hastigheten til væsken eller gassen, og en økning i hastigheten
gir dermed en reduksjon i trykket. En enkel læresetning av Bernoulli:
The faster the fluid flows the lower the pressure goes.
Dette kan
være vanskelig å forstå, men kan enkelt illustreres ved for eksempel å forsøke
å blåse to ark fra hverandre – man vil erfare at det ikke er mulig å blåse
arkene fra hverandre på grunn av trykket utenfra (lufta ”på utsiden” av
arkene).
En vanlig
misoppfatning om luft er at den ikke veier noe; lufta er vektløs. Når vi ser
hvilke stoffer lufta består av, vil vi forstå at lufta er en gass. I barnehagen
kan vi ikke presentere dette som teori, vi må vise og praktisere teorien for å
lære barna om lufta og hva den er. For eksempel kan vi vise dette ved hjelp av
en ballong; jo mer luft som blåses inn, jo flere partikler blir det, og desto
tyngre blir den. Slik kan vi se at luft veier noe. Luft er ofte et tema som
blir oversett fordi den er så selvfølgelig at vi glemmer den. Vi ser lufta
primært som en forutsetning for at vi mennesker skal kunne leve – puste. Dette
bør være en grunn til at vi skal arbeide med luft som tema i barnehagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar