tirsdag 26. april 2016

Motorikk - observasjon og testing

Det stilles ulike krav til motoriske ferdigheter hos barn og voksen i dagliglivet. Hos barn og unge stilles det krav om ferdigheter knyttet til lek (både sosialt og individuelt). Hos voksne stilles det krav til praktiske ferdigheter i dagliglivet. Felles for både barn og voksen er at det i dag er et enormt press på å prestere og ha god motorikk; å ha gode motoriske ferdigheter gjør at en kan delta på mange ulike aktiviteter og områder i livet, noe som igjen gir en slags status. Denne statusen er kanskje mest synlig blant de voksne, men mange foreldre etterstreber denne statusen for sine barn. En slik status kan for eksempel oppnås ved at barnet scorer ”bra” på motoriske tester. I stedet for å fokusere på gode motoriske ferdigheter og nivå (steder hvor barnet måles på en skala og gir et forenklet bilde av barnet) bør man flytte fokuset til at barnet skal få oppleve gode motoriske opplevelser, noe vi som voksne i barnehagen kan tilrettelegge for gjennom observasjoner av barnet. Viktig blir det også at barnet selv får velge utfordringer.

Å observere barn i bevegelse bør foregå på to nivåer; observasjoner av hele barnegruppen hvor en kan se på samspill mellom barna og dynamikken, og observasjoner av enkeltbarn – her må man se nøye på barnets forutsetninger for bevegelse, kompetanse og utfordringer barnet kan mestre. Vi kan hjelpe enkeltbarn i lek og ”øve” opp enkeltbarnet i gruppen, altså bør vi hjelpe og støtte barnet mot en bedre motorikk ved å bruke barnegruppen.





Hva angår testing av motorikk skal man alltid stille seg kritisk til hva formålet med testingen er, hva det skal brukes til. Er det nødvendig å teste barnet? Ja, i noen tilfeller er det nødvendig for å kunne avdekke og deretter bedre barnets motorikk på noen områder. Men man skal også være forsiktig med å sette merkelapper på barn etter hvilke resultater og score de får på de motoriske testene. Fallgruven med observasjon og testing av motorikk vil alltid være at det er vanskelig å få et helhetlig bilde av barnet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar