Definisjon/SNL Geologi,
læren om jordens oppbygning og historie.
Didaktikk
handler om mye, og man kan knytte mange begreper til didaktikken, blant annet: planlegging, tilrettelegging, undervisning, medvirkning,
stimulering, prosesser, produkt, barnas forutsetninger, mål, medundring,
voksenrollen og barnehagelæreren.
Undervisningsrettet og produktopptatthet hører i større grad til skolen enn
barnehagen, men det er spennende å ta opp og reflektere over at tittelen vi får
er barnehagelærer.
Noen
ord/navn/begreper knyttet til geologi: Dypbergart, magmatisk (vulkansk), sandstein,
grunnfjell, rombeporfyr, gneis, granitt, kalkstein, omdannet bergart, lagdelt
bergart, sedimentær (avsetningsbergart), metamorf (stripete), konglomerat
(stein med andre runde steiner inni), stratigrafi.
Vi skiller mellom tre hovedtyper av bergarter, etter hvordan de er dannet: magmatiske bergarter (eruptive bergarter - magmatisk), sedimentære bergarter (avsetningsbergart eller lagbergart) og metamorfe bergarter (omdannede bergarter).
Granitt er
en magmatisk dypbergart (vi ser dette fordi den er kornete/prikkete) Bilde hentet fra Google
Kalkstein er
en sedimentær og lagdelt bergart (stein som er lag på lag). Slike lag på lag steiner er ofte
vanskelige å se på nært hold fordi steinen bare er en liten del av helheten,
men på avstand ser man lagene. Bilde hentet fra Google
Det kan være
moro å sammen med barna undre seg over ulike steiner man finner ute i naturen. Barna
lurer kanskje på hvordan steinene har blitt til – og kanskje hva en stein egentlig er. Men
det er kanskje ikke nødvendig å gi svaret med en gang, er det? Kanskje kan man
undre seg over om steinen man finner har falt ned fra himmelen, eller om
steinen en gang har vært mange små sandkorn, eller kanskje til og med vært en
del av et stort fjell. Som barnehagelærer må man se hvilket barn man er i kontakt med og vurdere om man skal gi fasiten med en gang eller om man kan tilrettelegge spontant for undring og refleksjon.
I barnehagen må vi begrunne naturfagdidaktikken. Blant annet er begrunnelsene: å bli glad i
naturen, å få erfaringer og opplevelser med ulike fenomener og organismer, å få
en begynnende forståelse av naturfaglige begreper og for bærekraftig utvikling,
og få en skoleforberedende språkstøtte. Begrunnelsene skifter stadig
vekk selv om praksisen (aktivitetene) består. Omsorg, lek, læring, medvirkning
og skoleforberedelse i barnehagen står (selv om sistnevnte er i søkelyset). Didaktikk i barnehagen krever at
barnehagelæreren har en aktiv rolle i barnas læreprosesser og at handlingene er
målrettet. Det krever også systematisk støtte og at barnehagelæreren både
skaper og utnytter situasjoner som oppstår. Noe av det viktigste med
naturfagdidaktikk er at man setter opp mål i her-og-nå situasjoner. Barns
oppmerksomhetsfaser går fra å oppleve til å undersøke videre og siden
reflektere over funnet. Det finnes også en del didaktiske metoder man kan bruke
for å tilrettelegge for undring og læring, blant annet:
- Nysgjerrigpermetoden
- Skoggruppemetoden
- Miljøtrappa
Diskursen i
barnehagen i dag hva angår naturfagdidaktikk er at profesjonsspråket
(fagspråket innenfor naturfag) brukes ikke like ofte av barnehagelærere, mye fordi det
krever at barnehagelæreren må lære fagspråket (ord, termer, begreper) videre
til både andre ansatte og barn. Som kommende barnehagelærere er det viktig at vi er bevisst denne utfordringen i praksis og gjennom refleksjon både alene og i personalgruppen tar opp denne problemstillingen. En annen problemstilling eller påstand til diskusjon:
Hvis barna lærer å bli glad i naturen, vil de bli opptatt av
bærekraftig utvikling.
Ja, på den ene siden vil barn som lærer å bli glad i
naturen ha et bedre grunnlag for å bli opptatt av bærekraftig utvikling
fordi å være glad i naturen innebærer å ha respekt for den – og slik kan det
påvirke utviklingen positivt.
MEN nei - på den andre siden vil ikke barn uten videre
bli opptatt av bærekraftig utvikling fordi det handler om hvordan de voksne
tilrettelegger det pedagogiske miljøet for barna og deres læremuligheter. Dette
handler også i stor grad om de voksnes holdninger og de voksne som forbilder;
en barnehagelærer som ikke viser at han/hun bryr seg om naturen og for eksempel
det å rydde opp søppel etter seg, vil ikke være til noe positiv inspirasjon for
barna.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar